
A lineáris csapágyak, megvezetések elterjedése több évtizedre tekint vissza. A korábban egyenesbe vezetőknek nevezett lineáris megoldások fejlődését elsősorban a
- robottechnika,
- orvostechnika,
- NC- CNC megmunkálógépek,
- megmunkáló központok és a
- méréstechnika fejlesztési igényei generálták.
A legkorszerűbb X-Y-Z koordináta mozgásokat – tengely körüli forgatással egyesítve – megvalósító precíziós pozicionáló asztalok, a nanotechnológia, a lineáris motorok a lineáris technikai megoldások egyre szélesedő skáláját, a pontosság növekedését igénylik. A félvezető-ipari felhasználások elvárták az úgynevezett “tisztaszoba” követelményeket, majd a speciális pásztázó elektronmikroszkópok a “non-magnetic” feltételeket is teljesítő mozgatásokat.
Ezzel párhuzamosan fejlődött a teherbírás és a merevség is, így a nehéz- és gépipar számára már akár az 542 kN terhelést is elviselő kocsi+sín párosítások is elérhetővé váltak
Ebben a fejezetben a legkülönbözőbb lineáris vezetékeket mutatjuk be, letölthető katalógusokkal segíteni a feladatnak leginkább megfelelő termék kiválasztását.
lineáris vezetékek csoportosítása
A felhasználás módjától függően mi három nagy csoportba soroljuk a lineáris vezetékeket:
1) miniatűr
rendkívül precíz sín+kocsi kombináció, amikor mindössze néhány milliméter hely áll rendelkezésre a mozgatás megoldására
- mikroszkópok és mérőműszerek
- finommechanikai megoldások – akár 25mm széles sín és hozzá párosítható kocsi
2) univerzális
tetszőlegesen igazítható löketű, méretre vágható és akár hosszban illeszthető sín + rajta futó kocsik rugalmas szabadságot biztosító kombinációja
- vágó-, hegesztő gépek, megmunkálóközpontok
- csomagoló- és élelmiszeripari gépek
- mérőműszerek
- teher mozgatása
3) különleges
rendkívül magas precizitású és merevségű vezetékek vagy csúszó egységek – fix löketű, golyós vagy keresztgörgős mozgatás
- pásztázó képalkotás
- robottechnika
- automatizálás
vezeték + kocsi általános tudnivalók
A sínekben és csúszó egységeken – „kocsikban” – többféle megoldást kínálnak a gyártók, de jellemzően a következő irányokat követi mindenki.
kocsik kialakítása
Attól függően, hogy a mozgatni kívánt tárgyat miként a legpraktikusabb felfogatni, kétféle kocsi típus választható a feladatra.
- normál, tömb típusú
- némileg magasabb test
- zsákfurattal
- peremes
- valamivel laposabb, ám szélesebb kocsitest
- átmenő furattal
kocsi furatolás
- alsó és felső felcsavarozási lehetőséggel,
- keskenyebb, tömbtípusú (zsákfuratos, egyirányú rögzítés)
kocsik hossza
Mind a peremes, mind a tömbtípusú kocsik esetén többféle hossz áll rendelkezésre, így nyújtanak választási lehetőséget a férőhely, és terhelési viszonyok figyelembevételével. Az elérhető verziók száma termékenként eltérő.
pontossági besorolás
Ez a mutató az elméleti középvonaltól való eltérés tolerancia értékét tükrözi. Ahogy az az alábbi karakterisztikából látható, rövidebb löket esetén a pontossági besorolás jelentősége leértékelődik.
Jellemzően három féle pontossági osztályba sorolják a gyártók a lineáris kocsikat:
- normál/magas
- precíziós
- (szuper precíziós)

előfeszítés
A gördülés ellenállásának mértéke a kocsik és a benne futó golyók/görgők méretével befolyásolható, így ennek mértéke is változtatható az igények szerint. Ennek mérlegelése kiemelten fontos vertikális beépítés esetén vagy a géprezgések által keltett vibráció csökkentése érdekében. Általánosságban elmondható, hogy a nagyobb méretű és terhelhetőségű vezetékek esetében növekszik az előfeszítés lehetősége és mértéke. Mértékét és kiszámítás módját a gyártók eltérő módon adják meg, de jellemzően három osztályba sorolják:
- nulla
- közepes
- magas
interchangeability – csereszabatosság
Az érintkező felületek (kocsi golyópálya és sín) szigorú gyártási tűrése következtében az alkatrészpárok csereszabatosak külön-külön szerelhetők, rendelhetők. Ennek köszönhetően bármikor lehetőség van
- sérült kocsik cseréjére újratervezés vagy sín cseréje nélkül,
- növelni a terhelhetőséget,
- hagyományos kocsit cserélni gondozásmentesre,
- hiánytermékeket kiváltani,
- reagálni a megváltozott, be nem kalkulált környezeti hatásokra,
- megváltozott feladat vagy mozgatott eszköz felfogatásának módosítására,
- módosítani az előfeszítés mértékét.
Nem utolsó sorban ez lényegesen nagyobb szabadságot biztosít a raktárkészlet kialakításában, illetve a beszerzésben.
korrózióvédelem
Az alaptípusok magas széntartalmú krómacélból készülnek, de lehetőség van nemesacél opciót, vagy különleges galvanizálási technológiával készült bevonatolást igényelni. Az alkalmazott technológiák kombinálásával tovább növelhető a rezisztenica.
- fekete króm felület / black chrome surface treatment
- fluorozott feketekróm / fluorine black chrome surfice treatment
- nemesacél, antimágnesességet biztosító ötvözetből / antimagnetic steel
szennyeződés elleni védelem
- sín furatot takaró lemez vagy dugó
- kocsitömítések: alsó-, oldalsó-, végoldali tömítések
- dupla végtömítés
- szennylehúzó (scraper)
- különleges végkialakítás porvédő harmonika részére (female threads for bellows)
- véglemez nemesacélból, magas üzemi hőmérséklethez, vákuum környezethez
maintenance free – karbantartásmentes
Az IKO esetében LWE/LWH/LWU alaptípus mellett több évvel ezelőtt megjelent az úgynevezett karbantartást nem igénylő kenési konstrukció ME/MH/MUL típusjellel, mely megoldás továbbra is egyedülálló a lineáris technika gyártók között.
Maintenance free – karbantartásmentes kategória – egyedülálló kenéstechnikai megoldással készül. Az M… jelzésű kocsikban a visszatérő golyók egy kapilláris jellegű, kenőanyaggal átitatott kerámiacsőben (C – Lube ) haladnak, ahol a higroszkópos tulajdonság révén néhány nanométer vastagságban „felveszik” az olajat
A sínek szabadon párosíthatók mind a hagyományos, mind a karbantartásmentes kocsikkal!A karbantartásmentes kategóriába tartozó lineáris vezetékekkel akár 20 000 km futásteljesítmény, vagy 5 éves karbantartási intervallum is megengedhető.
További részletek a katalógustárban elérhető tájékoztatóban: IKO sajátosságai
anti-creep – kosár csúszásának megakadályozása
A keresztgörgős mozgatás esetén is előfordulhat, hogy a görgőket rendszerező kosár – például elégtelen/túlzott terhelés, vagy végállásig való ütközés esetén – megcsúszik. Amennyiben két sín tartalmazó egységről van szó, úgy előfordulhat, hogy a két kosár nem mozog tökéletes párhuzamban, végálláshoz közelítve a mozgatáshoz szükséges energiát befolyásolhatja. Bár a pontosságot ez a jelenség a gyártók szerint nem befolyásolja, a neves japán márkák erre is fejlesztettek ki megoldást: a mozgást egy beépített fogaskerék + fogasléc egysége vagy egy pontozott bemaráson futó fogaskerék szabályozza, megakadályozva a görgőkosár elcsúszását.
golyó vagy görgő?
Ahogy a hagyományos csapágyazásban is, itt is óriási különbség van a golyós és görgős vezetésben. A görgő óriási teherbírást, merevséget és pontosságot biztosít, ugyanakkor az ellenállás miatt nehezebben tolerálja a gyors, pulzáló mozgást, és nem utolsó sorban lényegesen drágább, adott esetben hosszabb a szállítási ideje is. Így tehát érdemes alaposan áttanulmányozni a vonatkozó katalógus oldalakat és bevonni az RWH szakértőit a kiválasztás folyamatában.