LINEÁRIS TECHNIKA

Lineáris vezetékek

A lineáris csapágyak, megvezetések elterjedése több évtizedre tekint vissza. A korábban egyenesbe vezetőknek nevezett lineáris megoldások fejlődését elsősorban a

  • robottechnika,
  • orvostechnika,
  • NC- CNC megmunkálógépek,
  • megmunkáló központok és a
  • méréstechnika fejlesztési igényei generálták.

A legkorszerűbb X-Y-Z koordináta mozgásokat – tengely körüli forgatással egyesítve – megvalósító precíziós pozicionáló asztalok, a nanotechnológia, a lineáris motorok a lineáris technikai megoldások egyre szélesedő skáláját, a pontosság növekedését igénylik. A félvezető-ipari felhasználások elvárták az úgynevezett “tisztaszoba” követelményeket, majd a speciális pásztázó elektronmikroszkópok a “non-magnetic” feltételeket is teljesítő mozgatásokat.

Ezzel párhuzamosan fejlődött a teherbírás és a merevség is, így a nehéz- és gépipar számára már akár az 542 kN terhelést is elviselő kocsi+sín párosítások is elérhetővé váltak

Ebben a fejezetben a legkülönbözőbb lineáris vezetékeket mutatjuk be, letölthető katalógusokkal segíteni a feladatnak leginkább megfelelő termék kiválasztását.

lineáris vezetékek csoportosítása

A felhasználás módjától függően mi három nagy csoportba soroljuk a lineáris vezetékeket:

1) miniatűr

IKO LWL1

rendkívül precíz sín+kocsi kombináció, amikor mindössze néhány milliméter hely áll rendelkezésre a mozgatás megoldására

  • mikroszkópok és mérőműszerek
  • finommechanikai megoldások – akár 25mm széles sín és hozzá párosítható kocsi

2) univerzális 

IKO MET30

tetszőlegesen igazítható löketű, méretre vágható és akár hosszban illeszthető sín + rajta futó kocsik rugalmas szabadságot biztosító kombinációja

  • vágó-, hegesztő gépek, megmunkálóközpontok
  • csomagoló- és élelmiszeripari gépek
  • mérőműszerek
  • teher mozgatása

3) különleges

Különleges precíziós vezetékek

rendkívül magas precizitású és merevségű vezetékek vagy csúszó egységek – fix löketű, golyós vagy keresztgörgős mozgatás

  • pásztázó képalkotás
  • robottechnika
  • automatizálás

vezeték + kocsi általános tudnivalók

A sínekben és csúszó egységeken – „kocsikban” – többféle megoldást kínálnak a gyártók, de jellemzően a következő irányokat követi mindenki.

kocsik kialakítása

Attól függően, hogy a mozgatni kívánt tárgyat miként a legpraktikusabb felfogatni, kétféle kocsi típus választható a feladatra.

  • normál, tömb típusú
    • némileg magasabb test
    • zsákfurattal
  • peremes
    • valamivel laposabb, ám szélesebb kocsitest
    • átmenő furattal
kocsi furatolás
  • alsó és felső felcsavarozási lehetőséggel,
  • keskenyebb, tömbtípusú (zsákfuratos, egyirányú rögzítés)

lineáris kocsi típusok

kocsik hossza

Mind a peremes, mind a tömbtípusú kocsik esetén többféle hossz áll rendelkezésre, így nyújtanak választási lehetőséget a férőhely, és terhelési viszonyok figyelembevételével. Az elérhető verziók száma termékenként eltérő.

lineáris kocsik hossza

pontossági besorolás

Ez a mutató az elméleti középvonaltól való eltérés tolerancia értékét tükrözi. Ahogy az az alábbi karakterisztikából látható, rövidebb löket esetén a pontossági besorolás jelentősége leértékelődik.

Jellemzően három féle pontossági osztályba sorolják a gyártók a lineáris kocsikat:

  • normál/magas
  • precíziós
  • (szuper precíziós)
előfeszítés

A gördülés ellenállásának mértéke a kocsik és a benne futó golyók/görgők méretével befolyásolható, így ennek mértéke is változtatható az igények szerint. Ennek mérlegelése kiemelten fontos vertikális beépítés esetén vagy a géprezgések által keltett vibráció csökkentése érdekében. Általánosságban elmondható, hogy a nagyobb méretű és terhelhetőségű vezetékek esetében növekszik az előfeszítés lehetősége és mértéke. Mértékét és kiszámítás módját a gyártók eltérő módon adják meg, de jellemzően három osztályba sorolják:

  • nulla
  • közepes
  • magas
interchangeability – csereszabatosság

Az érintkező felületek (kocsi golyópálya és sín) szigorú gyártási tűrése következtében az alkatrészpárok csereszabatosak külön-külön szerelhetők, rendelhetők. Ennek köszönhetően bármikor lehetőség van

  • sérült kocsik cseréjére újratervezés vagy sín cseréje nélkül,
  • növelni a terhelhetőséget,
  • hagyományos kocsit cserélni gondozásmentesre,
  • hiánytermékeket kiváltani,
  • reagálni a megváltozott, be nem kalkulált környezeti hatásokra,
  • megváltozott feladat vagy mozgatott eszköz felfogatásának módosítására,
  • módosítani az előfeszítés mértékét.

Nem utolsó sorban ez lényegesen nagyobb szabadságot biztosít a raktárkészlet kialakításában, illetve a beszerzésben.

korrózióvédelem

Az alaptípusok magas széntartalmú krómacélból készülnek, de lehetőség van nemesacél opciót, vagy különleges galvanizálási technológiával készült bevonatolást igényelni. Az alkalmazott technológiák kombinálásával tovább növelhető a rezisztenica.

  • fekete króm felület / black chrome surface treatment
  • fluorozott feketekróm / fluorine black chrome surfice treatment
  • nemesacél, antimágnesességet biztosító ötvözetből / antimagnetic steel
szennyeződés elleni védelem

harmonika - bellows

  • sín furatot takaró lemez vagy dugó
  • kocsitömítések: alsó-, oldalsó-, végoldali tömítések
  • dupla végtömítés
  • szennylehúzó (scraper)
  • különleges végkialakítás porvédő harmonika részére (female threads for bellows)
  • véglemez nemesacélból, magas üzemi hőmérséklethez, vákuum környezethez
lineáris kocsi tömítés
takarólemez
furat fedő dugó/caps
maintenance free – karbantartásmentes

Az IKO esetében LWE/LWH/LWU alaptípus mellett több évvel ezelőtt megjelent az úgynevezett karbantartást nem igénylő kenési konstrukció ME/MH/MUL típusjellel, mely megoldás továbbra is egyedülálló a lineáris technika gyártók között.

Maintenance free – karbantartásmentes kategória – egyedülálló kenéstechnikai megoldással készül.  Az M… jelzésű kocsikban a visszatérő golyók egy kapilláris jellegű, kenőanyaggal átitatott kerámiacsőben (C – Lube ) haladnak, ahol a higroszkópos tulajdonság révén néhány nanométer vastagságban „felveszik” az olajat

A sínek szabadon párosíthatók mind a hagyományos, mind a karbantartásmentes kocsikkal!A karbantartásmentes kategóriába tartozó lineáris vezetékekkel akár 20 000 km futásteljesítmény, vagy 5 éves karbantartási intervallum is megengedhető.

További részletek a katalógustárban elérhető tájékoztatóban: IKO sajátosságai

anti-creep – kosár csúszásának megakadályozása

A keresztgörgős mozgatás esetén is előfordulhat, hogy a görgőket rendszerező kosár – például elégtelen/túlzott terhelés, vagy végállásig való ütközés esetén – megcsúszik. Amennyiben két sín tartalmazó egységről van szó, úgy előfordulhat, hogy a két kosár nem mozog tökéletes párhuzamban, végálláshoz közelítve a mozgatáshoz szükséges energiát befolyásolhatja. Bár a pontosságot ez a jelenség a gyártók szerint nem befolyásolja, a neves japán márkák erre is fejlesztettek ki megoldást: a mozgást egy beépített fogaskerék + fogasléc  egysége vagy egy pontozott bemaráson futó fogaskerék szabályozza, megakadályozva a görgőkosár elcsúszását.

anti-creep - csúszásmentes kosár
golyó vagy görgő?

Ahogy a hagyományos csapágyazásban is, itt is óriási különbség van a golyós és görgős vezetésben. A görgő óriási teherbírást, merevséget és pontosságot biztosít, ugyanakkor az ellenállás miatt nehezebben tolerálja a gyors, pulzáló mozgást, és nem utolsó sorban lényegesen drágább, adott esetben hosszabb a szállítási ideje is. Így tehát érdemes alaposan áttanulmányozni a vonatkozó katalógus oldalakat és bevonni az RWH szakértőit a kiválasztás folyamatában.

Kérdése van? Üzenjen nekünk!
Kérdése van? Üzenjen nekünk!
Miben segíthetünk?
Connecting...
Várjuk üzenetét és amint tudunk válaszolunk Önnek.
-
:
:
:
Üdvözöljük!
:
:
A chat véget ért.
Was this conversation useful? Vote this chat session.
Good Bad