blog

Néhány gondolat az IKO világelső C-Lube kenésrendszeréről – tévhitek, működés és tervezési szempontok

A lineáris vezetékek optimális működésének egyik legalapvetőbb feltétele a folyamatos és megfelelő kenőanyagellátás. Hiába választjuk ki a legnagyobb pontosságú sínt vagy kocsit, ha a kenés nincs kontroll alatt, akkor a futási egyenletesség, a terhelhetőség és az élettartam mind sérül. A lineáris mozgatás tervezésének egyik legfontosabb alapszabálya: a mechanikai precizitás csak annyira jó, mint a kenés, amely kiszolgálja.

A modern ipari környezetben – különösen a miniatűr vezetékeknél, sebészeti eszközöknél, laborautomatizálásnál, szkennereknél és optikai berendezéseknél – a kenőanyag-túlhasználat, a kicsapódó olajfilm vagy a nem megfelelő karbantartás nemcsak esztétikai, de funkcionális problémákat is okozhat. Itt lép színre az IKO által fejlesztett, világelső C-Lube kenési technológia, amely teljesen új kategóriát teremtett a karbantartásmentes lineáris vezetékek piacán.

 

Miért kritikus a kenés a lineáris technikában?

A lineáris mozgatásban használt sínek és kocsik extrém pontosságot és nagy terhelhetőséget biztosítanak. Ugyanakkor a kenés hiánya gyors kopást, lokális fáradást, rezgést és élettartam-csökkenést eredményez.

A gyártók által javasolt kenési mód nem önkényes döntés, különösen igaz ez a karbantartásmentes rendszerekre, ahol a C-Lube helytelen külső zsírozása akár működési hibákat is okozhat.

 

IKO C-Lube – A kapilláris elv csodája a lineáris vezetékben

A C-Lube rendszer lényege, hogy a visszatérő golyók nem a hagyományos zsírfogadó térben mozognak, hanem egy kenőanyaggal átitatott kerámiacsőben. A cső kapilláris-hatásának köszönhetően a gördülőelemek felületére nanométeres, de egyenletes rétegben kerül fel a kenőolaj.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

 

    • nincs felesleges zsírfelhalmozódás,
    • nincs olajkicsapódás a kocsitest körül,
    • nincs karbantartási szükség akár 20 000 km futásteljesítményig vagy 5 évig,
    • nincs emberi hibából eredő alul– vagy túlszervizelés,
    • nincs kompatibilitási kockázat (sok felhasználó sajnos nem megfelelő kenőanyagot alkalmazna).

A görgős kialakításnál ugyanez a technológia sík felületű, impregnált kenőanyag-hordozó formájában jelenik meg.

Ez a konstrukció különösen fontos a mikroszkópasztalok, mérőasztalok, precíziós szkennerek és orvostechnikai mozgatók esetében, ahol egy felcsapódó zsírcsepp vagy olajfilm működési hibát, kontaminációt vagy esztétikai problémát okozna.

 

 

Miért kedvelik a C-Lube rendszert a finommechanikai gyártók?

1. Tényleges karbantartásmentes működés

A hagyományos „karbantartásmentes” megoldások gyakran csak marketingcímkék. A C-Lube viszont valódi, dokumentált kenéstechnikát jelent.

2. Rendkívül alacsony rezgésszint

A folyamatos kenés miatt a gördülőelemek találkozásakor nem keletkeznek ütközési rezgések, ami különösen előnyös nagy sebességű, nagy ismétlőképességű mozgásoknál.

3. Környezetbarát és tiszta működés

Az olajfilm nem csapódik ki a környezetre, így nem szennyezi a műszereket vagy a kezelőteret.

4. A miniatűr vezetékek igazi megmentője

Különösen a miniatűr kategóriában nehéz megfelelő kenőanyag-felvitelt biztosítani. A C-Lube ezt a problémát szisztematikusan oldja meg.

 

 

 

Tévhit: „Ha C-Lube, akkor nem kell foglalkozni vele” – Igen, és nem

Tervezőként fontos látni, hogy a C-Lube rendszer kifejezetten olaj alapú kenésre optimalizált. Emiatt például zsírral történő utókenés nem javasolt, mert:

 

    • torzíthatja a kapilláris működését,
    • eltömítheti a kenőcsatornákat,
    • és a kocsi futásának egyenletességét is ronthatja.

Az élelmiszeripari alkalmazásokra vonatkozó megállapítás is ezt támasztja alá: C-Lube mellett nem célszerű zsírt alkalmazni, ezért ilyen helyzetekben az LWL/LWE/LWH/LRX széria (C-Lube nélküli, csereszabatos) javasolt, külön NSF H1 élelmiszeripari kenéssel.

 

Nem minden feladatra C-Lube – mikor nem ajánljuk?

Bár a C-Lube a legtöbb ipari helyzetben előnyös, mérnöki őszinteséggel fontos kimondani: van, amikor nem ez a jó választás.

1. Élelmiszeripari berendezések

Itt csak tanúsított, NSF H1 kompatibilis kenés megengedett. A C-Lube kerámiacsőbe nem tölthető ilyen zsír, így marad a hagyományos csapágyacél vagy nemesacél kocsi, speciális kenéssel.

2. Erősen agresszív kémiai környezet

A C-Lube belső csöve bizonyos kémiai anyagokkal nem kompatibilis.

3. Magas hőmérsékletű üzem

Itt a hordozóanyag olajleadása megváltozhat.

 

A hosszú élettartam titka: gondosan kiválasztott lineáris rendszer + megfelelő kenés

Ezért javasoljuk: vonjatok be bennünket a tervezés legelső fázisában. Több mint 25 éves tapasztalatunkkal biztosítani tudjuk, hogy a lineáris mozgatás minden eleme – anyagválasztás, kenéstechnika, terhelési számítások, korróziós viszonyok – a feladathoz illeszkedjen.

Kérdéseivel forduljon szakértőnkhöz:

Farkasvölgyi Antal
📞 +36 30 9 866 492

 


Kérdése van? Üzenjen nekünk!
Kérdése van? Üzenjen nekünk!
Miben segíthetünk?
Connecting...
Várjuk üzenetét és amint tudunk válaszolunk Önnek.
-
:
:
:
Üdvözöljük!
:
:
A chat véget ért.
Was this conversation useful? Vote this chat session.
Good Bad